Πρέπει νά διευκρινίσουμε ὁρισμένα σημεῖα πού συνδέονται μέ τό μυστήριο καί τά ὁποῖα πολλοί ἀδελφοί μας χριστιανοί εἴτε ἀγνοοῦν εἴτε ἔχουν ἐσφαλμένη ἀντίληψη γι᾽ αὐτά.
- Ἡ τέλεση τοῦ ἱεροῦ Εὐχελαίου προϋποθέτει τήν ὕπαρξη ἀρρώστου σέ μιά οἰκογένεια. Γιά χάρη του τελεῖται. Αὐτό γίνεται ὁλοφάνερο ἀπό τά αἰτήματα καί τίς εὐχές πού ἀπευθύνει ὁ λειτουργός πρός τόν Θεό.
- Ἡ τέλεση Εὐχελαίου γιά ἕναν ἀσθενή ἀδελφό μας δέν σημαίνει ἄρνηση ἤ ἀπόρριψη τῆς ἰατρικῆς φροντίδας καί τῆς ἐνδεδειγμένης φαρμακευτικῆς ἀγωγῆς πού χρειάζεται. Οἱ χριστιανοί καί στήν ἰατρική ἐπιστήμη καί τούς θεράποντές της καταφεύγουμε, ἀλλά, παράλληλα, καί τή βοήθεια καί τή θεραπευτική χάρη τοῦ Κυρίου μας, τοῦ μεγάλου Ἰατροῦ ψυχῶν καί σωμάτων, ἐπικαλούμαστε διαμέσου τοῦ μυστηρίου τοῦ ἱεροῦ Εὐχελαίου πού τελοῦμε.
- Προσφεύγοντας διά τοῦ μυστηρίου τοῦ Εὐχελαίου στόν Θεό Τόν παρακαλοῦμε νά μᾶς θεραπεύσει ἀπό τήν ἀρρώστια πού ὑποφέρουμε καί νά ἀποκαταστήσει τήν κλονισμένη ὑγεία μας. Δέν ἀπαιτοῦμε οὔτε διατάσσουμε τόν Θεό. Ἀφηνόμαστε μ᾽ ἐμπιστοσύνη στήν ἀγάπη καί τή θεία φιλανθρωπία Του. Ἐάν Ἐκεῖνος κρίνει ὅτι μᾶς συμφέρει πνευματικά, ὅτι εἶναι γιά τή σωτηρία μας, ἄς μᾶς χαρίσει τήν ἴαση. Ἐάν ὄχι, δέν ἀγανακτοῦμε· δέν γογγύζουμε. Ἀντίθετα, καί πάλι Τόν παρακαλοῦμε νά μᾶς ὁπλίσει μέ ὑπομονή γιά νά μπορέσουμε νά σηκώσουμε τή δοκιμασία.
- Τό Εὐχέλαιο δέν γίνεται «γιά τό καλό»· γιατί ἐντυπωσιάζει ἡ μεγάλη διάρκεια τῆς σχετικῆς Ἀκολουθίας· γιατί εἶναι Σαρακοστή καί ἐπικράτησε ἡ συνήθεια «νά κάνουμε στό σπίτι ἕνα εὐχέλαιο». Ἤ, «γιά νά ἁγιαστεῖ τό σπίτι μας». Γιά νά ἁγιαστεῖ τό σπίτι τοῦ χριστιανοῦ ἡ Ἐκκλησία ὅρισε ἄλλη ἱερή Ἀκολουθία: τόν Ἁγιασμό. Ἑπομένως δέν πρέπει νά συγχέουμε τά πράγματα.
- Κατά τήν τέλεση τοῦ μυστηρίου τοῦ Εὐχελαίου παρακαλοῦμε τόσο γιά τή θεραπεία τοῦ ἀρρώστου ὅσο καί γιά τή συγχώρηση τῶν ἁμαρτιῶν του. Τό δεύτερο αὐτό δέν σημαίνει ὅτι τό Εὐχέλαιο ἀντικαθιστᾶ τό μυστήριο τῆς Μετανοίας, δηλαδή τήν Ἐξομολόγηση. Ἀντίθετα, θά λέγαμε, τό Εὐχέλαιο προϋποθέτει τό μυστήριο τῆς Μετανοίας, μέ τό ὁποῖο ὁ πιστός ἐπιδιώκει τη συμφιλίωσή του μέ τόν Θεό Πατέρα καί προετοιμάζεται πνευματικά γιά νά συμμετάσχει καί στό μυστήριο τοῦ ἁγίου Ἐλαίου.
- Τό ἱερό Εὐχέλαιο ἀνήκει στά μυστήρια πού χαρακτηρίζουμε ὡς ἐπαναλαμβανόμενα, δηλαδή δέν τό τελοῦμε μία καί μόνο φορά ἀλλά ἀπεριόριστα.
- Ἡ διατύπωση τοῦ ἁγίου Ἰακώβου «προσκαλεσάσθω τούς πρεσβυτέρους τῆς Ἐκκλησίας» συνέτεινε στή διαμόρφωση τῆς παραδόσεως τό μυστήριο τοῦ Εὐχελαίου νά τελεῖται ἀπό ἑπτά ἤ, τουλάχιστον, ἀπό τρεῖς ἱερεῖς. Ἡ πρακτική δυσκολία ὅμως νά συμμετέχουν ἑπτά ἤ τρεῖς πρεσβύτεροι ὁδήγησε, σύν τῷ χρόνῳ, στήν καθιερωμένη πλέον συνήθεια τό μυστήριο νά τελεῖται καί ἀπό ἕναν καί μόνο πρεσβύτερο.
* * *
Εὐχόμαστε, ὅλοι μας νά κατανοήσουμε τή μεγάλη ἀξία τοῦ φιλανθρώπου μυστηρίου. Οἱ ἱερωμένοι νά τό τελοῦμε μέ συναίσθηση καί εὐλάβεια. Οἱ πιστοί νά συμμετέχουμε μέ ἐπίγνωση καί κατάνυξη. Καί ὁ ἐλεήμων Κύριος νά ἐπιδαψιλεύει πλούσια στούς ἀδελφούς μας πού δοκιμάζονται στό κρεβάτι τοῦ πόνου τήν ἴαση καί τή συγχώρηση· σέ ὅλους τό ἄπειρο ἔλεός Του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΘΑ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΣΑ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΑΣ ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΥΒΡΙΣΤΙΚΕΣ / ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ-ΛΕΞΕΙΣ.ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ.